Co to jest specjalista do spraw SEO?

24 sierpnia 2021 by Brak komentarzy

Marketing internetowy podlega ciągłym zmianom, z którymi każdy właściciel firmy powinien być na bieżąco. Różni się on znacznie od przestarzałych metod w rodzaju reklam w gazetach czy banerów reklamowych. Zarządy firm nie mogą reklamować swoich usług i produktów całą dobę, dlatego coraz częściej zatrudniają do tego profesjonalistów. Jednym z nich jest specjalista do spraw SEO. Kim on właściwie jest i co należy do jego obowiązków? 

Kim jest specjalista SEO? 

Na specjalistów SEO mówi się inaczej, że są pozycjonerami stron internetowych. Co to właściwie znaczy? Ich celem jest jak najwyższe umieszczenie danej usługi lub produktu w wyszukiwarkach internetowych. To bardzo ważne z perspektywy klienta, który najczęściej wybiera pierwsze produkty z przedstawionej mu listy. Specjalista ds. SEO to z pewnością zawód przyszłości, od którego będzie zależało jak rynek marketingowy będzie działał w przyszłości. Specjalista do spraw SEO powinien mieć podstawową wiedzę dotyczącą wyszukiwarek internetowych i ich sposobu działania. Algorytmy mogą zmieniać się bardzo szybko, dlatego trzeba stale być na bieżąco z najnowszymi trendami. Pozycjonowanie bardzo często opiera się na tworzeniu tekstów i wyróżnianiu w nich słów kluczowych z perspektywy wyszukiwarki. Ich pisaniem zajmują się copywriterzy, których celem jest pisanie o konkretnych zagadnieniach. Uwzględniając przy okazji potrzeby takich tekstów, w których powinny znaleźć się konkretne słowa lub odnośniki linkowe w formie adresów URL. 

Co to jest specjalista do spraw SEO?Jak zostać specjalistą SEO? 

Specjalistami do spraw SEO zazwyczaj są osoby, które interesują się marketingiem oraz najnowszymi trendami reklamowymi. Zawód nie wymaga żadnej wyspecjalizowanej szkoły lub uczelni. Ważniejsze jest tutaj praktycznie opanowanie narzędzi SEO w postaci różnych programów i witryn internetowych. Wiedza pozycjonera jest tym ważniejsza, że Google przewiduje różne kary za nadużycia związane z ich wyszukiwarką. Najnowszych trendów nie można nauczyć się w żadnej szkole, dlatego dokształcanie powinno być regularne, z uwzględnieniem aktualnych zasad rynku. Specjalista SEO często rozpoczyna pracę w specjalnej agencji, która specjalizuje się w promowaniu poszczególnych produktów i usług. Może wynieść z niej wiele istotnych i praktycznych informacji dotyczącej przyszłej kariery. Można się dowiedzieć wiele od pracowników, którzy działają w tej branży od kilku lat. Najważniejsze jest jednak dojście do pierwszych klientów, których pracownik będzie miał w firmie pod dostatkiem. Gdy uzbiera w ten sposób już spory kapitał może działać na własną rękę. Specjalista SEO może założyć swoją własną stronę internetową, gdzie będzie promował siebie i swoje usługi. Może działać w sposób całkowicie zdalny. 

Ile może zarobić specjalista SEO? 

Zarobki uzależnione są zarówno od umiejętności, jak i stażu pracy. Te dwie rzeczy się zazwyczaj łączą, a najważniejsze jest uzbieranie jak największej ilości zleceń. Początkujący pracownicy, którzy dopiero zaczynają pracę w agencji mogą liczyć na około 3000 złotych netto za miesiąc. Wszystko zależy też od miasta i wielkości firmy. Równie dobrze może to być 2500 lub 3500 złotych. Takie zawody bardzo często noszą nazwę Junior SEO Specialist. Po kilku latach pracy zarobki istotnie rosną i mogą osiągnąć nawet 6000-7000 złotych. Właściciele agencji mogą liczyć nawet na podwojenie tej sumy. Do tego jednak daleka droga, a specjalista SEO będzie musiał uzbierać wielu poważnych klientów, żeby na takie pułapy się załapać. W każdym razie zarobki jako pozycjoner są bardzo atrakcyjne, dlatego warto zainteresować się tym zawodem. 

Jakie inne obowiązki ma specjalista SEO? 

Praca jako pozycjoner nie ogranicza się jedynie do zbierania tekstów i linkowania ich. W firmach zakres ich obowiązków jest zazwyczaj znacznie szerszy, żeby wspomnieć tylko ustalenie całego planu biznesowego, dotyczącego marketingu w Internecie. Są to zazwyczaj strategie długookresowe, które ustalane są w trakcie dłuższych narad. Przydają się w takich przypadkach umiejętności interpersonalne. Specjaliści SEO nieustannie muszą oglądać się na konkurencję i zbierać najnowsze trendy i aktualizacje ze świata nowoczesnego marketingu. Ważnym elementem pracy jest także audyt stron internetowych. Jest to swojego rodzaju sprawdzanie jej pod kątem ewentualnych błędów. Wiele witryn jest bardzo przestarzałych, dlatego warto wykonać jej przemodelowanie pod kątem graficznym czy tekstowym. Dzięki audytom i tworzeniu nowych treści na stronę dana firma szybko przesuwa się w rankingu wyszukiwarki Google. Istotne z punktu widzenia specjalisty SEO jest sprawdzanie wyników swojej pracy. Dzięki odpowiednim narzędziom można sprawdzić czy produkt faktycznie lepiej się sprzedaje. Różnego rodzaju programy mogą sprawdzić jak wiele osób kliknęło w link i czy dany tekst spełnia swoją rolę. Przy gorszych wynikach specjalista może zmienić pewne rzeczy – spróbować z nowym tytułem, tekstem od innego copywritera lub zdjęciem. Trzeba zaznaczyć, że linki niekoniecznie powinny opierać się na ilości, ale jakości. Teksty promocyjne powinny dać się czytać, nie być pisane przez boty, a nawet muszą sprawić radość czytającemu. Tę umiejętność pozycjoner opanuje dopiero z czasem.