Jak malować części samochodowe?

Jak malować części samochodowe? Nie trzeba być specjalistą w zakresie mechaniki, aby zdawać sobie sprawę z tego, że samochody osobowe cieszą się ogromną popularnością. W dzisiejszych czasach ciężko jest sobie wyobrazić życie bez możliwości błyskawicznego przemieszczania się z jednego punktu do drugiego. W co powinniśmy zaopatrzyć się przed pierwszym malowaniem samochodu? Jak powinny wyglądać prace przygotowawcze? W jaki sposób szybko i skutecznie usunąć lakier? Dlaczego gruntowanie ma tak duże znacznie? Jak wygląda proces malowania samochodu? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w poniższym artykule, do którego przeczytania serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych czytelników. 

Zaopatrzenie i podstawowe przedmioty

Jak malować części samochodowe?

Jeśli po raz pierwszy malujemy części do aut japońskich i koreańskich, wówczas zapewne nie posiadamy specjalistycznej kabiny bezpyłowej. Dlatego istotne jest, aby przygotować kilka elementów, które będą mieć ogromne znaczenie w trakcie trwania poszczególnych prac. Malowanie samochodu możemy przyrównać do malowania pokoju. Oprócz tego, że cały proces jest dość czasochłonny, to dodatkowo nie należy do najłatwiejszych. Warto więc zarezerwować sobie najbliższe terminy. Aby malowanie było stosunkowo skuteczne. Należy skorzystać z wiaty, gdzie panują satysfakcjonujące warunki. Alternatywnie możliwe jest wykonywanie poszczególnych czynności na zewnątrz, musimy jednak liczyć się z tym, że konieczne okażą się odpowiednie środki ostrożności, a dodatkowo istotna jest odpowiednia pogoda. Do podstawowych materiałów pomocniczych możemy zaliczyć: sprężarkę, pistolet, taśmę maskującą, gazety do maskowania, szlifierkę pneumatyczną bądź elektryczną, papier ścierny (zarówno mokry, jak i suchy- granulacja na poziomie 1200 i 2000). Nie obędzie się bez rozcieńczalnika do farb, środków ochronnych. Duże znaczenie ma podkład, farba akrylowa, lakier bezbarwny.

Jak powinny wyglądać prace przygotowawcze?

Jeśli chcemy malować części do aut koreańskich bądź dowolnych innych, powinniśmy oczyścić obszar pracy z kurzu. Gdy zdecydujemy się na malowanie na zewnątrz, wówczas przewód powinien być doprowadzany do dołu. Warto upewnić się, że nie malujemy w miejscu, gdzie możliwe byłoby przemieszczenie się zanieczyszczeń na mokrą farbę. W dalszej kolejności powinniśmy umyć samochód, a także wyczyścić wszelkie powierzchnie. Jeśli jesteś jeszcze bardziej ambitny i planujesz pomalowanie detali, takich jak chociażby progi wewnętrzne, bagażnik, komorę silnika, wówczas nie obędzie się bez demontowania samochodu aż do podstaw. Teraz nakładamy odpowiednią maskę, okulary, uruchamiamy odkurzacz i przechodzimy do dalszych czynności.

W jaki sposób usunąć lakier?

Zanim rozpoczniemy właściwie malowanie części KIA bądź dowolnego innego pojazdu, najpierw musimy zdjąć lakier z samochodu. Możemy to zrobić za pośrednictwem szlifowania okrężnymi ruchami. W niektórych przypadkach konieczne może okazać się ręczne szlifowanie, bowiem nie zawsze jesteśmy w stanie dostać się do nieco mniejszych szczelin czy też narożników. Jeśli zależy nam na tym, aby wykończenie było doskonałe, wówczas warto zeszlifować samochód do metalu, zachowując przy tym gładkość. Co prawda jest to dość czasochłonne, jednakże końcowy efekt wizualny będzie fantastyczny. W dalszej kolejności przecieramy powierzchnię czystą szmatką i rozcieńczalnikiem- pozbycie się pyłu będzie jeszcze skuteczniejsze. Możemy przejść do kolejnego etapu. 

Gruntowanie – dlaczego ma tak duże znaczenie?

Przedostatni etap malowania polega na gruntowaniu. Teraz powinniśmy zamaskować obszary, które nie będą malowane. Tego typu czynności powinny być wykonywane dość ostrożnie, dzięki czemu nie dojdzie do nadmiernego rozpylenia. Wymieszajmy podkład z rozcieńczalnikami – wykorzystajmy instrukcję zawartą na puszce. Przed malowaniem właściwym warto przećwiczyć technikę natrysku. Spust powinien być naciskany tylko wtedy, gdy pistolet jest przesuwany. Jeśli będziemy trzymać narzędzie w jednym miejscu, wówczas widoczna będzie grubsza warstwa, czego powinniśmy unikać. Pamiętajmy o tym, aby przestrzegać informacji dotyczących czasu schnięcia poszczególnych warstw. Po gruntowaniu widoczna będzie powierzchnia pokryta powłoką proszkową.

Proces malowania samochodu – jak wygląda?

Jak wygląda proces malowania samochodu w praktyce? Otóż podobnie jak w przypadku podkładu, musimy wymieszać farbę zgodnie z tym, co napisane jest w instrukcji. Co ciekawe, powłoka lakiernicza nakładana jest podobnie jak poprzednio, czyli korzystając z technik natryskowych. Każda warstwa schnie około 10 minut, a przez następne 20 minut będziemy mieli do czynienia z utwardzeniem farby. Aby dokładnie pokryć wszelkie elementy, specjaliści zalecają od trzech do czterech warstw. Zanim nałożymy ostatnią warstwę, powinniśmy pozbyć się wszelkich pyłów korzystając z papieru ściernego, którego ziarnistość wynosi 2000. Następnie przecieramy całość czystą szmatką. Pozostaje nam usunąć warstwę maskującą. Warto upewnić się, że na mokrej powierzchni nie znajdziemy przyklejonej taśmy bądź papieru.