Jak zbudowane są kontenery morskie? Jak zapewne większość osób zdaje sobie sprawę, kontener to metalowa skrzynia, która przeznaczona jest do transportowania towarów różnymi rodzajami pojazdów. Umożliwia również mechaniczne przenoszenie pomiędzy poszczególnymi pojazdami. Jest ona wielokrotnego użytku, dlatego też jednorazowa inwestycja sprawia, że możemy cieszyć się z niej przez długi okres czasu. Co powinniśmy wiedzieć na temat budowy kontenerów morskich? Z jakich elementów zbudowane są kontenery morskie? Jak zbudowana jest rama, ściany, drzwi i podłoga kontenerów morskich? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w poniższym artykule, do którego przeczytania serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych czytelników.
Co powinniśmy wiedzieć na temat budowy kontenerów morskich?
Wbrew pozorom kontenery morskie mają budowę stosunkowo prostą, jednakże jest ona niemalże niezawodna. Absolutną podstawą tego wielkogabarytowego przedmiotu jest stabilna rama, którą spawa się z dwóch belek wykonanych ze stali. Konstrukcja składa się zarówno z podłużnych, jak i poprzecznych dolnych belek. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że struktury przyspawane są w narożach. Jeśli chodzi o górną płaszczyznę, to również mamy do czynienia z poprzeczną i podłużną belką. Całość osłonięta jest za pośrednictwem stalowych arkuszy antykorozyjnych, które wyróżniają się falistym profilem.
Gdybyśmy mieli wskazać grubość metalu takowego pojemnika, to wynosi ona od 1,5 do 2 mm – jest to niemalże gwarancja nie tylko sztywności konstrukcji, ale również ponadprzeciętnej wytrzymałości. Kontenery morskie mają podłogę wykonaną z materiału drewnianego. W zdecydowanej większości przypadków jest to prasowana sklejka, której grubość wynosi około 40 mm. Jest ona odpowiednio zaimpregnowana za pośrednictwem środków, które gwarantują ochronę przed grzybami i pleśnią. Zastosowanie tarcicy do fundamentu zwiększa elastyczność, zapewnia odporność na uszkodzenia mechaniczne, a także ułatwia dokonanie napraw lub wymian części podłogowych.
Warto mieć świadomość tego, że cechą charakterystyczną stosowania drewna jako podłogę jest wysoki współczynnik tarcia – wbrew pozorom odgrywa on bardzo istotną rolę w transporcie poszczególnych towarów. Jeśli chodzi o kontenery morskie 20-stopowe, to posiadają one specjalistyczne elementy znajdujące się po bokach, a także na dole – są to tzw. kieszenie, których głównym celem jest ułatwienie pracy wózkom widłowym. Ma to bezpośredni wpływ na skrócenie załadunku i rozładunku.
Z jakich elementów zbudowane są kontenery morskie?
Kontenery morskie mają budowę przystosowaną do tego, aby mógł być ładowany. Jednym z takich charakterystycznych elementów są odlewane okucia narożne – umożliwiają one chwycenie kontenera za pośrednictwem wielu automatycznych urządzeń. Jako ciekawostkę warto w tym miejscu przytoczyć, że kontenery morskie 40-stopowe wyróżniają się obecnością tunelu, który jest zaprojektowany z powodu skrzyni. Jest to jedno z rozwiązań technicznych, które umożliwia umieszczenie kontenera poniżej, jednocześnie jest to sposób na zmniejszenie wysokości konstrukcji.

Jeśli weźmiemy pod uwagę, z czego składa się kontener morski, to budowę każdorazowo powinniśmy uzupełnić o drzwi wahadłowe. Są to elementy, które montuje się na mocnych zawiasach. Wszelkie informacje na temat produktów znaleźć można na drzwiach – są tam zakodowane podstawowe parametry, wśród których najczęściej wyróżnia się dopuszczalną ładowność, wagę, objętość, informacje o właścicielach, a także pozostałe symbole. W celu otworzenia drzwi przewidziano uchwyty- są one w stanie uruchomić mechanizmy blokujące.
Warto zdawać sobie sprawę z tego, że pierścienie lub urządzenia do mocowania ładunku podczas transportu zaprojektowane są pod kątem masy. Mogą być z powodzeniem zamontowane na bocznych belkach wewnątrz kontenera. Ogromną zaletą jest duża grubość ścianki. Konstrukcja charakteryzuje się tym, że jest pokryta powłoką lakierniczą wysokiej jakości, co ma na celu maksymalizację ochrony tworzywa przed czynnikami zewnętrznymi.
Jak zbudowana jest rama, ściany, drzwi i podłoga kontenerów morskich?
Rama stalowa opiera się na sekcjach, które są toczone z łącznikami narożnymi – może być układana w stos przynajmniej 9 razy. Podłoga to profilowana stalowa belka z poprzecznie spawanymi belkami – ich grubość wynosi 28 mm. Dodatkowo mamy do czynienia z wodoodporną sklejką- to właśnie na niej montowane i przykręcane są belki poprzeczne. Ściana to w praktyce profilowana blacha wykonana ze stali, której grubość oscyluje w granicach 1,5 mm, natomiast głębokość profilu wynosi 36 mm.
Jeśli chodzi o dach, to jest on wodoodporny. Wykonuje się go z blachy stalowej o profilu stalowych, który jest przyspawany do ramy o grubości 2 mm. Wszystkie powierzchnie zewnętrzne i wewnętrzne są starannie lakierowane. Warto wspomnieć o dodatkowych dziurkach, które są umieszczone na dole- są one powszechnie nazywane otworami. Ułatwiają wykorzystanie wózka widłowego w celu transportu danego przedmiotu z jednego punktu do drugiego.